Kenteken perikelen

Onderstaande tekst komt van de Burton Car Company website.

Zorg voor een auto met een compleet kenteken en een origineel chassisnummer. Schors de auto tijdens de bouw van de Burton. Dit bespaart u de belasting en verzekering, en u loopt niet het risico dat u een boete krijgt voor het ontbreken van de APK en/of verzekering. Schorsen kan direct bij het overschrijven, bij het Postkantoor.

Bij mij ging het al mis bij de eerste zin. Het chassisnummer van mijn donoreend is niet origineel. Dit had ik in al mijn enthousiasme niet gecontroleerd......

 

Mijn "foute kenteken" heb ik ondertussen verkocht aan de Burton Car Company; zij gebruiken dit voor de export naar het buitenland..... Zal wel; in ieder geval leverde dat mij weer 50€ op. Dit was precies zoveel als het nieuwe kenteken mij gekost heeft. Het nieuwe kenteken heb ik op originaliteit laten controleren door BCC en het RDW. Beiden waren duidelijk in hun oordeel; kenteken met origineel chassisnummer! Bij het overschrijven heb ik het kenteken weer laten schorsen; bij het postagentschap waarschuwden ze mij wel, dat ik er dan niet mee mocht rijden...... Tja, rijden op zo'n stukkie ijzer, valt ook niet mee.

De donoreend

Voordat er gesloopt kan worden moet je natuurlijk wel een donoreend hebben. Deze moet motorisch in orde zijn, niet te duur en op redelijke afstand. Ik vond er een in Veessen. Vanuit Wijhe is dat even over de IJssel en dan ben je er al. Mijn donoreend is een smetteloos witte 2CV6 Club uit 1984. Ziet er eigenlijk nog best mooi uit!

Demontage

Slopen; wie wil dat nou niet? De eerste stap is het verwijderen van de koets. Die zit met een aantal M7 boutjes vastgeschroefd op het chassis en met veel kabels, luchtkokers, enz. verbonden met het motorische gedeelte. Veel kruipolie gebruiken, staat in de handleiding; dus daarom maar een bus WD40 gekocht. Volgens de man van een collega (bedankt Gea) het beste wat er is.

Demontage - vervolg

Wat betreft de verdere demontage; ik heb de koplampen verwijderd, het motorblok, benzinetank, de wielen, schokdempers en veerpotten. De koplampen met steun was, net als de benzinetank, een makkie. Daarna kwam de motor; die zit slechts met 4 bouten vast. Met name de 2 vooraan zaten vast; ze schreeuwden het uit bij het los draaien. De motor daarna met hulp van buurman Henk eruit getild. Daarna begonnen met de schokdempers; deze waren gemakkelijk te verwijderen, maar de schokdemperbouten die aan het chassis zitten, zaten behoorlijk vast. Toen waren de veerpotten aan de beurt; bij de technische dienst van mijn werkgever Akzo Nobel ben ik ondertussen een "goede" bekende. Nu had ik weer sleutel 46 nodig. Deze heeft mijn carpoolmaatje Herman (werkt bij de TD) voor mij opgescharreld. De 2 achterste centreerbussen heb ik hiermee kunnen loskrijgen, maar de voorste centreerbussen waren een ramp! Wat zat dat spul vast!!! Gelukkig had mijn broer Willy een grote "Stayer" haakse slijper. Daarmee gaat alles los....

Demontage - slot

Afgelopen weken enkel wat kleine onderdelen verder gedemonteerd, zoals de naafmoeren van de achteras. Hiervoor had ik ring/dopsleutel 44 voor nodig. Waar vind ik dit nou weer?! De inmiddels bekende TD van Akzo Nobel moest passen, zodat ik nu voor de verandering mijn zwager Herman heb ingeschakeld. Hij heeft een Ford garage en dopsleutel 44. Hij heeft mij geholpen om de naafmoeren los te draaien en tegelijk de remschoenen beoordeeld. Die waren nog goed; dus dat is weer een meevaller. Voor een leek zal vanaf nu een saaie tijd aanbreken. Het enige wat ik nu nog moet demonteren, zijn de fusees. Daarna is het alleen nog maar schoonmaken en, indien nodig, vervangen van onderdelen. Voor de demontage van de fusees heb ik dus hulp gezocht. Tjong, jonge, wat zaten die fuseepennen vast! Voor diegene die niet weten wat een fusee is (ik wist het eerst ook niet), zie bijgevoegde afbeelding. Nummer 5 op de afbeelding is dus de fuseepen. In de vraagbaak staat dat je die uit de fusee kunt trekken met een geschikte trekker. Omdat ik die natuurlijk niet had, heb ik geprobeerd om de pen eruit te slaan. Aangezien er geen beweging in zat, ben ik uiteindelijk naar Jan P. van de TD (van Akzo Nobel) gegaan. M.b.v. een handpers, hebben we uiteindelijk de pennen kunnen verwijderen (Bedankt Jan).

De wiellagers in de fusees zitten opgesloten met een ringmoer. Deze heb ik bij de Burton Car Company laten verwijderen. Zij gebruiken daarvoor een speciale sleutel op luchtdruk; tja, goed gereedschap is het halve werk.....

De veerpotten van de donoreend waren niet best; aan de voorzijde waren de deksels verrot. Via marktplaats kwam ik in contact met een citrofiel in Enschede. Deze persoon had zijn hele schuur vol liggen met 2cv onderdelen. Prachtig! Hier heb ik dus 2 veerpotten gekocht met de bijbehorende centreerbussen, trekstangen, ogen en rubbers. Ook had hij nog asbouten en ringmoeren; die heb ik dus ook maar gelijk meegenomen!

Dit is het einde van de demontage fase; op naar de revisie!